راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی
راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

 

کار در راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای

جامعه برای تداوم حیات خود به کار و کارگر نیاز دارد و انسان برای ادامه حیات و نیز ارضای نیاز هایش باید به کار مشغول باشد. انسان برای ادامه حیات و نیز ارضای نیازهایش باید به کار اشتغال ورزد. احراز هر شغل به میزان معینی از رشد و توانایی ذهنی نیازمند است. به طور کلی توانایی ذهنی برای انتخاب، آمادگی و اشتغال ضرورت تام دارد.

- نظریه های مختلف در مورد کار:

1- گروهی معتقدند انسان به خاطر ارضای نیازهای مادی خود بالاجبار به کار تن می دهد.

2- گروهی معتقدند که کارکردن و اشتغال با اجبار توأم نیست.و اجبار نمی تواند عامل مهمی در ادامه اشتغال به شمار آید به نظر این گروه انسان از طریق کار نیاز های زندگیش را برطرف می سازد و علاوه بر رفع نیاز های مادی برای جسم و ذهن،تمرین و ممارستی طبیعی محسوب و ارضاء کننده فعالیت ها و تلاش های جمعی و ذهنی انسان است.

3- آدلر (۱۹۶۳) معتقد است کار کردن وسیله ای برای ایجاد رابطه با دیگران است. به نظر آدلر انسان از طریق کار کردن به ایجاد روابط اجتماعی موفق می شود و بدینوسیله مورد تایید دیگران قرار می گیرد.

تعریف کار یا پیشه : از دیدگاه راهنمایی شغلی و حرفه ای کار یا پیشه فعالیت دائمی است که به تولید کالا و یا خدمات منجر می شود و برای اجرای آن دستمزد در نظر گرفته شده است.

خصوصیات کار از دیدگاه راهنمایی شغلی و حرفه ای:

1- دائمی و همیشگی است.

2- به تولید کالا و یا خدمات می انجامد.

3- دستمزدی برای آن در نظر گرفته شده است

تعریف دیگر کار: پیشه یا کار عبارت از یک سلسله فعالیتهای شغلی قابل توصیف است که در موقعیت های مختلف قابل پیاده شدن و اجرا می باشد.

تعریف حرفه : حرفه معمولا به یک رشته از کارها اطلاق می شود که فرد در سرتاسر عمر بدان اشتغال می ورزد.

تعریف شغل : عبارتست از گروهی از موقعیت های شبیه هم در یک موسسه اداره و یا کارگاه می باشد.

تعریف موقعیت : عبارتست ا ز مجموعه فعالیت ها، وظایف و تکالیفی است که بوسیله فرد احراز می شود.

علل کارکردن از نظر می ننجر(1952):

1- کارکردن وسیله ای برای صرف  انرژی در راه مطلوب است.

2- کارکردن وسیله ای برای ایجاد روابط اجتماعی با دیگران است.

3- از طریق کار کردن فرد خود را جزئی از جامعه محسوب می دارد.

4- از طریق کارکردن انسان ضمن مقایسه خودش با دیگران با ارزشیابی توانایی ها و مهارت و نیز کشف محدودیت های خود اقدام می نماید.

5- کارکردن نشانه ای از بلوغ و بزرگسالی است.

مشاور شغلی و حرفه ای علل تغییر مشاغل را باید بشناسد و عوامل متغیر در اشتغال آگاهی یابد تا بتواند در طرح ریزی   برنامه های شغلی و حرفه ای این تغییرات را مورد نظر قرار دهد.

عوامل متغیر در اشتغال که بر نیروی کار و یا نوع کار تاثیر می گذارد:

1- تغییر نوع کارکنان:هرگونه تغییر در نوع کارکنان، باعث دگرگونی در بازار کار می شود. مثلا اگر چنانچه تعداد زنان شاغل در گروهی از مشاغل افزایش یابد در صورتی که امکانات استخدامی در گروه مشاغل به حد کافی گسترش نیابد، موجب خواهد شد که عده ای از مردان نتوانند در شغل مورد نظرشان به کار اشتغال ورزند. لذا با ورود گروه جدیدی از افراد به بازار مشاغل، برای آنکه از بیکاری پیشگیری شود باید امکانات استخدامی در مشاغل مورد نظر گسترش یابد.

2- تغییر در میزان رعایت کار: هرگاه افراد معین ساعات بیشتری را صرف کار کردن کنند برای انجام کار مشخص به تعداد کمتری کارگر نیاز خواهد بود. لذا تغییر در میزان ساعات کار به تغییر در تعداد کارگر منجر می شود.

3- نوع اقتصاد: این عامل نوع و میزان کارگر و کالا ی تولیدی را مشخص می سازد. به عنوان مثال در زمان جنگ که مقدار زیادی فرآورده و محصول جهت ادامه جنگ لا زم است، باید گروه کثیری از کارگران در کارخانجات اسلحه و مهمات سازی به تهیه مواد جنگی بپردازند. لذا نوع مشاغل در اقتصاد زمان جنگ تا حدود زیادی محدود می شود.

4- نوع کار: نوع کار این که دستی یا ماشینی باشد در تغییر نوع کارگر موثر است. با ماشینی شدن کارها عده ای از کارگران سابق شغل خود را از دست می دهند. برای جلوگیری از چنین بیکاری و نابسامانی باید قبل از ماشینی کردن کارها از طریق اجرای برنامه های صحیح، افراد را جهت کار در کارخانجاتی که ایجاد خواهند شد آموزش داد.

انتخاب شغل و عوامل موثر در اشتغال:

انسان در کوشش های خود همواره سعی دارد یکی از نیازهای خود را ارضا و به غایت مطلوب خود نزدیک شود. همه ما به طور غریزی از بیکاری دائمی رنج می بریم و فراغت بیش از حد را کسل کننده می پنداریم. به عبارتی لذت فراغت بدون کار و اشتغال سنجیده نمی شود.

رفتار آدمی در محیط کلی زندگی در مشاغل مختلف معلول عوامل متعددی است. عوامل مزبور اعم از مادی و غیرمادی بر رفتار شغلی افراد تاثیر نموده آثار و عوارض جسمانی و روانی گوناگونی را موجب می شوند. محرک ها و عوامل مادی محیط کار نظیر نور، صدا، رطوبت، گرما و سرما بر رفتار فرد در محیط کار نقش بسزایی دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, توسط